onsdag 29 augusti 2012

Juni, Juli, Augusti...

... sjunger Per Gessle om... själv vet jag inte riktigt vart dessa månader har tagit vägen. I vart fall har jag inte bloggat under den tiden, har helt enkelt inte haft tid. Vad har jag då pysslat med denna sommar kan man undra... Häng med mig på en bilder blogg av min sommar!
 Min älskade Curtan kom den 19 juni till mig här i Paradiset och tillsammans med bror Nisse firade vi midsommar.
Plockade lite midsommarblommor till middagsbordet men midsommarblomstren hade ännu inte hunnit slå ut så det blev bara smörbollar och rödblära.
 
Jag och Curtan tog en promenad till Tärendöholmen framåt natten och satt och grilla korv och umgicks med andra nostalgiker och beskådade den vackra midnattsolen.
 
 
 


Jag har jobbat, jobbat, jobbat precis hela sommaren. På dagis, hemtjänsten, Rönngården och Forest hotell. Jag har jobbat dagar.kvällar, nätter och helger om vartannat.

Curtan har byggt en fin rök medan jag har varit på jobb
 
Sista helgen i juni åkte vi på en mini semester till Taivalkoski i Finland för att hälsa på Stefan, Heidi, Olli och Lotta som hade hyrt en stuga där.
 
3 x Palm (Olli, farfar Curt och Stefan)
Lotta och farfar.
 
I juli började Curtan att jobba åt KM Taxi i Pajala. Ett trivsamt jobb där han upptäckte nya fina byar som han inte ens visste existerade.
 
Så här såg de oftast ut på gården när vi var hemma bägge två.... bara tjänstebilar.
 
Utöver jobben så har jag bakat en hel del...
 
 
Tärendö veckan vecka 29 blev det ännu mer bak
 
 
 
och så hamburger grillning ihop med min namne Ella som brukligt varje år...
 
 
Leo, Vicke och Frida var på besök några dagar för att hämta min gamla trotjänare Fiaten som de sen körde tillbaks till Stockholm.


 
Jag och Curtan fixade en buffé till en kusin träff... med bland annat nedan buffé rätter.
 
Laxsnittar på senapssmör
 
Fläskfilé Tonato
Granskotts gravad Renytterfilé
 
Brytbröd
 Den här bilden är med och tävlar i Månadens matbild som är på temat bröd på Matgeek http://matgeek.se/2012/08/02/manadens-matbild-augusti/
 
Ibland är världen bra liten, när vi åkte för att leverera buffén till Männikkö så träffade Curtan en gammal arbetskamrat (som var make till en av kusinerna)... ett kärt återseende

 


Det har varit ovanligt högt vatten i älven denna sommar
 
 
 
och min hög som jag har samlat ihop för att bränna lär nog aldrig torka, åtminstone inte denna sommar....
 
Potatis har vi ju förståss också hunnit med att sätta, hela stora landet som vanligt, i år hjälpte Gunnar oss med detta, den kom inte i backen förrän efter midsommar så blasten var inte så höga den 22 juli men potatis lär det säkert bli i år också.
 


 


 
Pionen blommade vackert i år efter att jag har haft tid att ta hand om den i år
 
 
Växthuset har fått ett nytt tak av hårdplast så nästa vår hoppas jag slippa att plocka glas. Gurkor, tomater, paprika och kryddväxter har vuxit fint därinne trots att de kom in där rätt sent.
 
 
 
 
Vi blev bjudna på ute bastu hos Johanna och Anders en vacker kväll i början på augusti och Curtan tordes till och med ta ett dopp i Kalixälv.
 
medan jag satt och njöt i kvälls solen
 
 
 
En sorgens dag när husse skulle åka ifrån oss den 5 augusti tyckte både gamle Frej och jag
 
 
 
Lyckliga blev vi igen den 7 augusti när Sofia och lilla Lea kom med tåget till Gällivare
 
 
Liten resenär med stor väska...
 
 
En mysig vecka fick vi tillsammans och en tur till Muotka blv det också, den första båtturen för denna sommar för min del.
 
Korvgrillning och kaffe ur sotpanna
 
 
och en liten blund blev det också innan vi åkte hem
 
 
Hälsade på gammel mommo gjorde vi också
 

 
Sofia och Lea stannade till den 11 augusti och då blev det sorgset igen för Frej när han såg den packade väskan...bäst att lägga sig på den så de inte glömmer mig tycks han tänka...
 
 
 
 
När vi hade vinkat av Lea och Sofia på Gällivare station....
 


 
så var det raka spåret hem för att ta emot nästa gäng som kom....
 

 





 Mommos hjärta Evve, Sebastian, Sanna, Jocke och Tuomo dök upp på kvällen och då var vi lyckliga igen jag och Frej...
 
Killarna fiskade en hel del och fiskelyckan var rätt god, både harr och öring satt på kroken. Flugfisket tränade man på gårdsplan...
 
 
 
Jag och Evve var ute i skogen för att leta hjortron och jo vi hittade typ 10 st. Blåbär däremot hamnade det i min plockare och tittade man på Evve så hamnade nog de hon hittade i munnen...
 
 
 
 
Evve följde med mig till jobbet på Forest en dag och jag fick så mycket hjälp av henne, så nu har hon lärt sig vad man pysslar med på ett hotell som hotell städerska...
 
 
Lite olika djur, både levande och uppstoppade stötte vi också på...Räven (som var uppstoppad)
 

Och så allas vår goa Sigge
 
 
En tur till Pajala för att köpa nya örhängen och för att hälsa på gammel mommo. Evve valde söta kissekatt örhängen, det var för övrigt hennes belöning för att hon hjälpt mig i tvättstugan på jobbet.
 
 
 
 
 
Sista kvällen Evve var här så rökte vi fina harrar och öringar och tog upp av den första färskpotatisen som vi åt som "dopp i kopp" och det smakade fantastiskt gott.
 
 
 
 

 
Så kom då den tidiga lördag morgonen 18 augusti när Evve skulle resa hem, hon hade sån tur så att hon fick söta Louise (dotter till Margareta & Ingemar på Forest) som resesällskap och slapp således flyga ensam från Gällivare. Kl 05 lämnade jag av henne för vidare färd.
 
 
 
Hann slappa lite också och började läsa Martina Haags "Glada hälsningar från Missångerträsk"... kan verkligen rekomenderas om man vill ha många glada skratt :)
 
 
Hittade en dag ett underligt kryp, är det någon som kan berätta vad detta kan vara för något? Har aldrig sett något liknande här i norr...
 
och när jag vände den på rygg
 
 


 
Röjt lite sly har jag också hunnit med mellan arbetspassen...
 

I växthuset växer det så det knakar...



 
På morgonen fredagen den 24 augusti lämnade det sista gänget mig och Frej och det blev verkligen tomt och tyst här i mitt Paradis.
 
Nu börjar en ny era i mitt liv, jag ska nämligen börja plugga till Undersköterska på Lapplandslärcentra i Pajala, 2 dagar i veckan blir skolgång och resten blir på distans. Ska bli jätte roligt att göra något helt annat ett tag, 3 terminer för att vara exakt.
 
2 st dator kracher har jag lyckats få inom loppet av 1 vecka, visserligen två gamla bärbara häckar som jag nästan väntat på hur länge de ska hålla, det trista är att jag har tappat en massa bilder som jag inte hade hunnit föra över på den externa hårddisken men nu är det som det är och jag har köpt en ny bärbar. En himla massa jobb när man byter dator för att installera allt som inte finns, komma ihåg lösenord som man har haft som automat inloggning men nu är det mesta på plats ( tror jag).
 
 
Nu är det inte många dagar kvar till Älgjakten som börjar den 3 september... ska bli så roligt att komma ut på jakt igen. Har varit på älgskyttebanan och skjutit in mitt "nya" gevär och det gick fint men den har lite häftigare rekyl än den gamla trotjänaren har så jag har satt på en bak kappa som ska ta emot lite av "sparken" iaf.
 
 
 
Har bara 2 arbetsdagar kvar på Forest på mitt 5 veckors vikariat + någon dag framöver som jag är uppbokad på, ett natt pass på Rönngården har jag också i helgen sen är denna månad slut.
Ska försöka blogga lite oftare än en gång per kvartal men det var rätt kul att sitta här och minnas med hjälp av foton.


 




 

 
 

 
 
 



 

 



 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar