lördag 28 april 2012

Lördag 28 April

Uppe med tuppen trots att det var lördag för jag upptäckte i går kväll innan jag bytte från soffan till sängen att jag hade fått ett meddelande om ytterligare en omgång hällakakor så jag klev upp och satte en deg medan kaffet kokade.
Var klar med baket lagom tills melodikrysset började och det var rätt enkelt även idag.
Lite lunch fixades innan det var dags för avfärd mot Pajala för att leverera bröd och hälsa på mamma. Avfärden blev dock lite försenad för när jag kom ut till bilen och skulle starta den så ville den inte alls...batteriet var urladdat igen. Jaha bara att sätta den på laddning och vänta. Borde köpa ett nytt batteri men nu känns det ju inte så aktuellt att kosta på Fiaten mer än precis nödvändigt eftersom jag ska köpa Fias och Håkans Volvo i slutet av maj. Får kolla batterivatten nivån i morgon och se om jag kan ge det lite mer liv så det håller en månad till.
Behövde inte ladda den så länge innan den gick i gång och jag kunde ge mig iväg.

Vilken bedrövlig väg det är till Pajala, full av hål, gropar och kratrar som tjälen har rivit upp, man får köra sick sack för att inte köra ner i dessa hål, tur man inte har en ny fin bil.

Träffade Stina och lämnade en påse bröd, var in på Coop och handlade lite innan jag åkte till lilla mamma med en tulpanbukett. Hon var rätt pigg och glad och bland de första hon frågade var hur det går för Sofia med körkortet, tänk att hon kommer ihåg det. Satt hos henne några timmar och vi fikade kaffe och bullar som jag hade med mig. Hennes önskan till nästa gång jag kommer på besök var att jag skulle ha med mig bröd och det har jag lovat att ta med på måndag när jag ska besöka henne.

Nästa stopp efter vägen blev i Mukkakangas för att hälsa på Åke, lämna bröd och ta en fika. Testade min affärsidé på honom och det föll i god jord, fick även lite tips på fler möjligheter.

En solig och vacker eftermiddag när jag åkte hemmåt, när jag passerade Pitkäkoski var jag tvungen att stanna och ta fram kameran ( den är alltid med i väskan) Ute på isen spatserade två Tranor...





Såg även ett streck med sångsvanar som flög över mig tidigare idag, det är riktiga vårtecken när våra fåglar återvänder till oss.
Vårtecken är det även här hemma vid när snön börjar smälta på gården och vattnet ligger på isen i älven.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar