lördag 3 mars 2012

Lördag 3 Mars... På skoter till Muotka

Vaknade jätte tidigt ( som vanligt när man är ledig) lyckades ligga kvar ett tag men före kl 07 var jag bara tvungen att gå upp innan jag fick liggsår.Rätt skönt det också när man får skrota runt i morgonrock och koka sitt kaffe, elda lite och bara njuta. Fick tillslut på mig lite kläder och gick ut i vedbon för att klyva lite ved och hämta in en ranson innan melodikrysset skulle börja. Mina planer för dagen blev dock lite ändrade för Johanna ringde och undrade om jag ville hänga med henne och Anders på en skoter tur upp till Muotka och det kan man bara svara JAAAA på. Melodikrysset fick även denna lördag lösas av någon annan för jag drog istället på mig snöskorna och klev ut i snön för att rensa av snön från växthustaket innan de kom och hämtade mig. Kunde konstatera att vi nog får kontakta vår glasmästare för lite nya rutor för den tunga snön hade spräckt flera stycken...Snöskorna var ju toppen att trava i snön med utan att sjunka.

Anders och Johanna kom precis när jag var klar med snöröjjet. Jag och Johanna satt bekvämt på varsin renfäll på skoterkälken när Anders körde.

Lite vackra bilder från färden





Vi färdades efter skoterleden och snart var vi framme i Moutka och där stod stugan och väntade på oss, lite häftigt att få komma dit på vintern. Tror att jag senast har varit där med pappa en vinter när jag var liten och då åkte vi bil hela långa vägen efter älven på isen.


Eftersom det var varmare ute i solen än inne i stugan så gjorde vi upp en eld ute och kokade kaffe och grillade korv och mös en stund


Lite vyer över Pitkäsuanto i vinterskrud



På vägen hem åkte vi och besökte Anders Björnström vår jaktkamrat som var på sin stuga och där stannade vi på en kaffe ute i solen.


Anders hade haft en död ren på stugtomten som han hade forslat bort ut på älven som vi stannade och tittade på när vi åkte därifrån. Rävarna hade varit där och börjat äta på den döda vajjan som bar på en kalv i magen som de slitit ut, om ca 2 månader skulle den fötts och man ser tydligt de små klövarna.


Fortsatte vår färd utefter Tärendöälv och kom så småningom till kvarnforsen där vi stannade till för att fotografera. Minns sommaren 080808 när vi färdades med båt tillsammans med min älskade Curtan...



Öppet vatten var det på sina ställen i forsen

När jag blev avlämnad hemma så gick jag ut för att hänga ut torrköttet för torkning i ladan och återigen blev snöskorna till hjälp.
Var sen iväg till Magnus för att ge renarna mat, kalven är numera jätte tam medan vajjan fortfarande håller sig på behörigt avstånd.



Efter en helt underbar dag så var det dags att fixa lite middag som blev en kycklingwook av husets resurser och gott blev det dessutom.
Kvällen försvann utan tv och melodifestival innan jag stöp i säng.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar