torsdag 11 oktober 2012

11 Oktober

Torsdag morgon och så jätte trött men bara att bälja i sig kaffe för att vakna, ute var det disigt och grått, vart tog alla vackra höstdagar vägen månntro.
Åkte och lämnade Frej till Britta och det är så roligt att se honom på mornarna, han har stenkoll på när jag ska till skolan och han ska få åka till Britta, hemmapluggar dagar kan han sova hur länge som helst men när det är skoldag så skuttar han glatt upp när jag vaknar.
Idag var det bara jag och Marlene i skolan och dagen handlade mestadels om bensår.
På lunchen åkte jag och träffade Eva och Annika och vi lunchade på Sibylla så det blev hamburgare och pommes.

Efter lunchen hade vi olika praktiska övningar med att linda ben, ta blodprov, lägga tryckförband och hjärt/lung räddning. Här är det Marlene som lindar mitt ben och det gäller att hålla tungan rätt i mun :)
 
Här mitt finger som Marlene tar Hb och blodsocker värde på, hade riktigt bra blodvärde, 140 och efter den feta lunchen så låg blodsockret på hela 8,3 så det måste jag kolla upp så jag lånade med apparaten för att kunna ta fasteprov i morgon bitti på mig själv.
 
 
Här är det vår lärare Hannele som får blodprov taget av Marlene.
 
 
Avslutningsvis så var det hjärt/lungräddning på dockan Anna som fick utstå både ett och annat stackarn...
 



 
 
 
Efter en trevlig skoldag åkte jag för att hälsa på lilla mamma och fann henne förvirrad och ropande i sängen, blek och ihopsjunken, grinandes illa av smärta och utan att öppna ögonen. Hon fattade överhuvudtaget inte att jag kom in på rummet trots att jag försökte prata med henne och stryka hennes kind.
 
 
Så sorgligt att se henne så igen och hon pratade bara om att hon inte kunde kissa och att hon hade ont, bad personalen ringa efter sköterskan och hon kom rätt snart. Förmodligen har mamma fått en ny Uvi igen eftersom hennes antibiotika behandling precis tagit slut. Fick hjälp med att ta upp henne på toa men inte en endaste droppe kunde hon åstadkomma för att kunna ta ett urinprov. Däremot fick jag i henne flera muggar med vatten och hon kvickade till rätt snart och började prata med mig och undrade bland annat vart Curt var, i sitt förvirrade tillstånd pratade hon bara om sin far.
Sköterskan lovade nu att de skulle sätta in en vätskelista för att hålla koll på hur mycket vätska hon får i sig, hoppas att det blir så också.
Hjälpte mamma med maten så hon fick i sig lite men aptiten var det inge vidare med.
Kunde inte göra så mycket mer för henne innan det var dags för mig att åka och hämta Frej men jag får ringa i morgon och kolla hur det är med henne.
 
Så här vackra är rönnarna utanför vårdcentralen nu.
 
 
Var rätt sent när jag hade hämtat Frej och äntligen kom hem. Hade rolig post i brevlådan, hade fått mitt Mecenat kort (CSN kort) för studierabatter, känns lite lustigt att ha ett sånt i sin ägo i min ålder men är man student så är man oavsett ålder )
 

 
Fick även brev från Arbetsförmedlingen om studiebesök i Tapulivuoma, alltså gruvan i Kaunisvaara, typiskt att det skulle vara den 6 november eftersom jag är i Sthlm och hade tänkt att åka därifrån den dagen men jag får väl ändra om i planeringen och åka dagen innan.
 
Kyligt som attan var det i huset som stått tomt hela dagen så det var bara att gå ut och klyva lite ved och börja elda. Någon middag blev det inte eftersom jag var hemma så sent men tittade iaf på "Kockarnas kamp"på fyran innan det var dags att krypa ner under täcket.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar