onsdag 3 oktober 2012

3 Oktober

Grå onsdag morgon men det regnade inte iaf vilket var bra. Efter morgon fikat packade jag skolväska och en påse till Frej som fattade precis att han också skulle med, han skulle få vara hos Britta idag när jag åkte till skolan.Så skönt att han får sällskap istället för att ligga i bilen en hel dag.

Förmiddagen hade vi lektion om sjukdomar i cirkulationssystemet och efter en lunch ihop med Josefin och Marlene på DanSai så åkte vi till Folketshus på föreläsning.En av de bästa föreläsningar jag varit på och som handlade om Demens, han som föreläste heter Yngve Gustafsson och han är Professor och Gerontolog. Det han berättade är skrämmande hur våra äldre mer eller mindre vanvårdas på olika boenden genom felmedicineringar, felaktiga doser, felaktiga diagnoser för att man inte bryr sig om att söka orsaken till problemet. Han gav så många exempel så man blev illa till mods när man tänkte på alla som drabbas. Självklart tänkte jag på min lilla mamma och bilderna på henne nedan talar ju för sig själv, det första tog jag den 5 september när jag blev uppringd av sköterskan för att hon var så dålig så jag trodde hon skulle lämna jordelivet och det andra fotot tog jag 19 dagar senare den 28 september.
 
 

Orsaken var urinvägsinfektion och som jag handgripligen fick se till att det togs ett urinprov som visade bakterier och sen få i henne en massa vätska eftersom hon var uttorkad. Nu har hon fått medecin för sin UVI och man har börjat ge henne vätska mer än vid måltiderna efter påstötning från mig. Man behöver ju knappast vara doktor för att se att hon ser piggare ut nu och dessutom är hon piggare i tanken. Det hemska är att det finns många små mammor och pappor som blir felmedicinerade eller inte medicinerade alls i vårt avlånga land och många av dessa felmedicineringar leder just till demens.
 
Vi var många som upprördes av föreläsningen och ett stort tack till Pajala demensförening som ordnade att vi fick lyssna till Yngve Gustafsson. Som tack fick han en Pajala uggla för sin tid han gav oss.
 
När jag åkte hem så hade den grå morgonen bytts ut till en solig vacker eftermiddag. Åkte och hämtade en tokglad Frej och tog en fika med Britta innan vi fortsatte hem.
En sol på väg ner på andra sidan älven och en stor vacker måne över ängen när jag gick ut efter ved för att kunna tända en brasa för att värma upp ett utkylt hus.


 
 
 
Efter lite mat i magen så har jag suttit och pluggat och nu borde det vara dags att krypa till kojs men jag fastnade vid radion som sänder Karlavagnen som i kväll handlar om att ha personlig assistent.
 

 





2 kommentarer: