söndag 23 september 2012

17-23 September

En fullspäckad vecka som började med skola på måndagen och ett besök hos mamma.
På tisdag var det skoldag igen men nu som vikarierande lärare för förskoleklassen och årskurs 1 och sen fritids på eftermiddagen. Middagen som bestod av rosépepparlax stod uppdukad när jag kom hem från jobbet, så mysigt med lite sällskap här hemma. Satte en deg till hällakakor och satt och pluggade medan degen jäste. Efter kavlandet var det skönt med en bastu innan det var dags att krypa ner under täcket.

Onsdagen ägnades åt att plugga, ibland kan jag känna att jag inte hinner med något annat. Tillagade blodpalt på älgkalv blodet som jag tog hand om och det var jätte gott, tror inte att jag ätit blodpalt på älgblod tidigare men det smakade som sagt riktigt bra. En hällakaks deg blev det satt även idag och efter att det var kavlat och undan plockat så var klockan som vanligt på tok för mycket.

Torsdag var det skoldags igen och en trevlig lunch på DanSai med Curtan och Inga-Lill.
Var och köpte blommor till lördagens begravning som jag ska binda ihop.
Hann sitta och koppla av en stund när jag kom hem innan det var dags att åka till Forest hotell för att jobba som kvällskock. Curtan fick vara min stand in på älgstyckningen av älgkon eftersom jag jobbade kväll. En älgkropp styckades och en ny hängdes upp för Oskar hade skjutit en kalv på eftermiddagen.
När jag kom hem från jobbet så finstyckade vi köttet och frös in innan jag stupade i säng efter en intensiv dag.

Fredag morgon började jag med att passa älg när solen gick upp men icke att någon stortjur behagade dyka upp så det var bara att svida om från jaktkläderna och åka till dagis där jag vickade mellan kl 08-12. Curtan har tagit upp potatis så nu är all rundpottis uppe och det blev drygt 50 kg, bara mandelpotatisen kvar nu. Jag hann med att mala lite älgkött till färs mellan arbetspassen för på kvällen var jag kvällkock på Forest igen.


Efter en väldigt sen älgköttsoppe middag så var tanken att titta på tv men jag somnade som en klubbad oxe i tv soffan, hmm vilket trevligt sällskap jag är, jobbar, pluggar eller jagar jag inte så sover jag, stackars Curtan.

Lördag och vare sig jobb eller plugg men för den skull ingen helt ledig dag. Sov iaf lite längre än vad jag har gjort de senaste mornarna innan jag satte igång med att binda en bukett till Astrids begravning av de blommor jag köpte i torsdags.
Min gamle vän Hjördis kom hit för att vi tillsammans skulle åka och följa Astrid till den sista vilan, var även med på minnesstunden efteråt. En solig vaker dag att följa henne till graven.
 
Hemma igen så gick jag och Curtan upp till potatislandet och började ta upp mandelpotatisen. Jag satt även och passade älg en stund innan solen gick ner. Inga älgar men en vacker eftermiddag och kväll här i mitt paradis.
 
 
 
Medan jag ägnade mig åt jakt så lagade min älskling en supergod middag som bestod av mandelpotatisgratäng med massor av västerbottenost i och till det en fantastiskt god älgkalvsstek med rödvinsås som han naturligtvis hade haft i av den goda fonden.
 
 
Söndag morgon och morgon pass, dödstyst och inga djur visade sig. Det hade det däremot gjort för andra i jaktlaget, Anders hade skjutit en stor tjur så vi åkte ut i det vackra höst vädret för att vara med när den skulle slaktas.
 
 
 
 
Bror Nisse kom från Kiruna och vi åt surströmming till middag.
 
 
Fick en gammal bild av honom som han hittat, midsommarafton här hemma på gården med farmor och farfar och med midsommarstång till och med.
 
 
Medan vi hade suttit igodan ro med middagen så hade de andra i jaktlaget hämtat hem älg nr 2 för idag, även det en tjur dock lite mindre.

 
 Åkte för att hjälpa till med lite belysning eftersom det hann bli mörkt innan det var dags för att börja flå.
Tur i oturen hade jag när jag lämnade bilen på tomgång för den började plötsligt att koka och det visade sig att en slangklämma som var rostig hade gått av och den tömde ut allt vatten, som tur var så hade vi en sån slangklämma hemma och Curtan kunde hjälpa mig att byta ut den. Tur att den havererade på gården och inte efter vägen till Pajala.




 


 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar