onsdag 26 september 2012

26 September

Vaknade tidigt av att det var rätt kyligt i stugan så det var bara att kliva upp och tända eld i kaminen och koka lite morgon kaffe. Satt och pluggade en stund medan Curtan snusade sött under täcket.
Klöv lite ved och fortsatte sen med lingon plockandet.
Curtan försökte sig på att fiska men hade nog inte så mycket tålamod när det inte nappade.
Jag satte mig nere vid myrkanten för att försöka lock igen och behövde inte hålla på länge förrän jag fick svar och det var rätt nära denna gång, satt och lyssnade och hörde hur den kom närmre och närmre en precis när jag kunde skymta den så blev det ett tvärkast och den rusade in i skogen igen. Den fick väl vittring av mig tänkte jag men fortsatte en liten stund iaf med lockandet. Hörde ett plask igen från viken men såg inget så jag trodde att det kunde vara Curt som fiskade. Gav upp med lockandet och fortsatte med att plocka lingon. Hörde något som rörde sig mot viken men ingenting syntes till så jag plockade och höll span en bra stund. Gick ut mot myren för att kunna se bättre och medans jag står där och spanar så ser jag plötsligt något som rör sig vid myrkanten och det är deffinitivt inte en älg, vet inte hur många sekunder det tog innan jag förstod vad det var jag tittade på, det var en björn som i samma ögonblick fick syn på mig. Jag stod och stirrade på en björn ca 120 m ifrån mig. När den sett mig satte den full fart bort och jag är evigt tacksam att den sprang i från mig istället för i mot mig med den farten. Vilken mäktig syn och jag började förstå att jag en stund innan hade suttit mitt emellan en björn och en älg och kanske fick älgen vittring av björnen och inte av mig.
Slutade med lingonplockandet och gick till stugan istället där det kändes lite tryggare.

Vi åt lite lunch och städade ur innan det var dags att sätta sig i båten och åka hemmåt.
Lite dystert att behöva dra upp båten för vinterförvaring och inte kunna åka upp där någe mer i höst.
 
 
Hemma igen satt vi och fundera på om vi skulle orka gå på dansen som var på folketshus men vi kom snart till insikt att vi inte skulle orka med det efter våran härliga Muotka utflykt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar