tisdag 25 september 2012

25 September

En mulen morgon när vi packade ryggsäcken för att åka till Muotka en sista tur denna höst.
 
 
Vi kom fram sstrax efter kl 11 och solen kikade fram så det ble en riktigt vacker dag. Efter lite lunch och kaffe
gick vi ut och plockade lingon som det fanns gott om bara runt stugan.
Curtan passade på att softa med en bok.

 
Vackert som alltid och jag vet inte hur många bilder jag har tagit på Pitkäsuanto genom årens lopp och det är alltid lika vackert.
 
 
 
 
Satte mig ner mot ett träd vid myrkanten för att försöka locka på älg och döm om min förvåning när jag rätt snart fick svar från skogen, en älg som stod och fejade hornen lät det som och ett litet kort bröl, jag fortsatte med mitt lockande men lyckades tydligen inte låta tillräckligt övertygande om att jag var en älgko för jag hörde inget mer. Plötsligt hörde jag ett plaskande från viken bredvid och upp för slänten kommer en älgtjur rusande och ställer sig uppskattningsvis 50 meter från mig och spejar. Någon bössa hade jag ju inte tagit med mig men kameran var med men så adrenalin stinn som jag var så blev det tyvärr jätte suddiga bilder eftersom jag hade fågelperspektivet på och det krävs att man inte får darra på machetten vilket jag gjorde där jag satt mot trädet.
 
 
 
Hur häftigt som helst att kunna locka en stor älg, detta var första gången och jag hoppas på att det ska bli fler.
 
Lycklig återvände jag tillbaks till Curtan som var i stugan. Det började mörkna utanför fönstret så vi tände en massa ljus och började fixa middag.
 
 
Delade på en flaska vin med årgång 2006 som vi har fått av Lars för fyra år sedan men som vi glömt bort, tanken var att den skulle korkats upp 8 augusti i år men så blev de ju inte och 10 oktober är inte Curtan här så vi firade flera dagar samtidigt.


 

 
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar