lördag 29 september 2012

29 September

Lördag morgon och jag var uppe redan när klockan var 05 för att koka kaffe och plugga en stund innan det var dags för solens uppgång och att dra på sig jakt munderingen. En vacker morgon och alldeles tyst och stilla tills jag började locka men inte ett ljud i gensvar och inte en älg så långt ögat nådde.
När jag satt där och passade tänkte jag på pappa, denna morgon för 6 år sedan satt jag hos honom när han drog sitt sista andetag och somnade in för gott men han är alltid med mig och jag vet att han skulle vara så glad och stolt för att jag har fört hans traditioner och intressen vidare och att jag går här i samma fotspår som han har gjort.
Tog en promenad till brevlådan för att hämta morgon tidningen och där minsann var det färska älg spår. När det tillslut kändes lönlöst att sitta där och passa så tog jag kameran och gick en runda. Hittade en massa sidensvansar som kalasade på rönnbären.
 
 
 
 
och efter att ha smörjt kråsen så flög de iväg och satte sig i storgranen.
 

 
Svanarna smörjde också kråset vid strandkanten...
 
 
 
Det är högt vatten i älven och har så varit hela denna sommar
 
 
Såg ut som snö vid första anblicken men det var bara en massa skumm som lagt sig vid stranden.
 
 
Inte så många löv kvar på träden längre...
 




 
Min vackra vy från trappan innan jag stängde ytterdörren och gick in för att sätta mig vid böckerna en stund innan jag skulle iväg för att stycka älgar.
 
 
Klockan 13 hade vi samling vid styckbordet för att ta ner de 2 stora tjurarna som fälldes förra helgen.
 
 
Mycket kött blir det i frysen...
 
Med 2 fulla köttbackar åkte jag hem för att  fortsätta med fin styckningen som skulle ta några timmar innan de var i frysen.
 
Curtan hade varit hemma och fixat med diverse saker medan jag var och styckade, bland annat har han klätt in växthusetaket med en pressening så snön ska rasa av när det är dags för den årstiden.
 
Jaktkamrat Anders lyckades skjuta en kviga strax innan solen gick ner och eftersom viltsäckarna låg i min tvättmaskin så fick jag snabbt renovera en gammalsäck som jag hade liggandes hemma, första gången jag har suttit vid symaskinen med jakt kläderna på :)
 
 
Åkte med säcken och tittade när de flådde kvigan...
 
 
Även Frej fick följa med och han var mycket intresserad av alla dofter...
 

 
Väl hemma för gång nr 2 satte vi igång med finstyckandet och paketering av köttet tills vi nästan stupade i säng.
 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar