lördag 12 maj 2012

Äntligen!

Vaknade till en fin morgon och kokade mitt kaffe, Drog på mig kläderna för att gå ut efter morgon tidningen och upptäckte att det hände saker i älven, isarna hade börjat röra på sig och bildade en propp i forsen.

Mäktigt att titta på när vattnet börjar hitta alternativ vägar för att forsa fram.
Proppen lossnade rätt snabbt och det började öppnas upp lite längre ner för att snart fyllas på igen med ny is.

Löste melodikrysset och åt frukost innan det var dags att ge sig av mot Pajala först och sen till Korpilombolo för att gå på mässa och lära mig lite om pallkrage odling, egentligen var det inte så mycket nytt jag lärde mig som jag inte redan visste. Kallt som attan med nordanvind och snö som flög i luften när vi stod ute och planterade.


Små söta får fanns det också för barnen att klappa.

Nästa föreläsning var på jaktmässan där jag var och lyssnade på Roger Niemi från Tornedalens Renprodukter som pratade om slakt och kötthantering, mycket intresant och lärorikt.


Köpte ett vackert armband som kallas Kaunisvaara smycket och består av gummislang, magnetitsten, och rostfria muttrar.



Åkte hem den gamla vägen eftersom den är kortare men ack i så dåligt skick den var men när man kör sakta fram så ser man destomer, hann till och med stanna och fotografera en tjäderhöna som spatserade i vägrenen.

Åkte och fodrade renarna när jag kom hem och idag var vajjan så orädd så hon till och med kom fram och åt av laven ur handen på mig.

Fick på mig stövlarna i en rasande fart och ut ner till älven för nu gick isarna och älven var helt öppen, så fantastiskt att se när de far iväg och man får en förhoppning om att sommaren faktiskt är på väg även till oss här ovan Polcirkeln.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar