onsdag 16 maj 2012

Onsdag 16 Maj

Vaknade jätte tidigt av att solen sken men lyckades somna om och när jag vaknade igen så var det mulet. Jätte segt till att börja med men när solen återigen kikade fram och jag hade fått i mig mitt morgon kaffe piggna jag till och satte en deg till hällakakor. Medan degen jäste var jag ut efter morgontidningen och pysslade lite ute, plockade fram torkvindan och kollade min planteringslåda som nu äntligen är snöfri, suckade även åt glaskrosset i växthuset som jag måste ta hand om men det får bli en annan dag. En annan dag måste jag även hänga på mig röjsågen och röja av lite sly upptäckte jag.

Efter att hällakakorna var bakade så fick jag ett trevligt telsamtal, jag fick ja på min fråga om att få hyra en lokal här i byn för att få bedriva bageri verksamhet så nu är nästa steg att prata med miljö och hälsokontoret för att få lokalen godkänd för den verksamheten. Glad så här långt iaf. Anmälde mig till en loppis den 26:e maj där jag ska sälja bröd för nu har jag ju en lokal att nyttja åtminsstone 30 dagar även om den inte skulle bli godkänd, man får nämligen bedriva en verksamhet 30 dagar innan man registrerar sig.


Åkte till Pajala för att hälsa på mamma som var på gott humör när jag kom, stannade några timmar hos henne och hjälpte henne med middagen.

Dagens djur upplevelser har varit först här hemma en jätte skock med tärnor som flög över, uppskattade dem till ca 50 st, har aldrig sett så många tillsammans tidigare. På vägen till Pajala var det en massa grodor på vägen, både levande och överkörda. Isen har inte släppt från Torne älv ännu men det är destomer vatten på alla myrarna så de ser ut som sjöar.


När jag kom hem fixade jag iordning middagsmaten som idag blev stekt sill på lökbädd med mandelpotatis till och medan middagen blev klar satt jag ute på verandan i solskenet och läste kvällstidningen och njöt till solen och forsens brus.


Underbart när solen står så högt nu och det är så ljust. Satt första kvällen med öppen ytterdörr när jag åt middagen, åh vad jag längtar till sommar kvällarna nu.
Lite tv blev det också i kväll, såg Uppdrag granskning som ikväll handlade om Imanerna som gav misshanlade kvinnor råd om hur de skulle bete sig inför sina män som begick bigami och misshandlade dem... fy fan säger jag bara.

Var ut med sopor och hämtade in lite ved och tog en sväng ner till älvstranden och så här vackert var det vid 23 tiden i kväll...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar