fredag 4 maj 2012

Grattis Farbror Reinhold 99 år!!!

Vackert solsken genom sovrumsfönstret gjorde att jag vaknade toktidigt även denna morgon men lyckdes iaf somna om en stund innan det var dags för att gå upp och koka morgonkaffet.
Satt och tänkte att idag för 99 år sedan var det en lycklig händelse här på gården när farmor fick en liten gosse och pappa blev storebror och att jag om några timmar skulle få gratulera den gossen på hans 99 års dag... så häftigt.

Åkte sen till Magnus med köttet jag hade saltat och han började elda i rök kåtan, mums vad gott det ska bli med rökt älghjärta och kött.
Dagens vårtecken såg jag kravla runt i snön utanför garaget, en ullig Gräsulvs larv som snart ska bli en nattfjäril. Såg lite lustigt ut där den kröp omkring i snön, tur den har lite ullig päls om sig.


När jag stod där ute på gården hörde jag plötsligt ett välbekant ljud... Jaaaa äntligen hade forsen skakat av sig isen och porlade fritt, tog ett glädjeskutt för att fotografera... Inte så mycket fritt vatten ännu men nu kommer det att gå fort när det har börjat forsa.


Efter lite lunch så åkte jag till Rönngården där de hade öppet hus och firade 20 års jubileum. Rönngården är ett demensboende för 8 boende. de har fått många fina utmärkelser för vården som bedrivs där.
Fika, tipspromenad och underhållning av Janne Johansson från Jord med sitt dragspel. Mycket trevligt och så härligt att se de dementa hur de livas upp och gläds åt musik de känner igen.


Det svängde även om personalen...

Föreslog för Britta och Else att de skulle följa med mig till Pajala för att gratulera farbror Reinhold som fyller 99 år idag och även hälsa på mamma. Britta och Else är mammas väninnor och de tackade ja till mitt erbjudande.

Mamma låg nerbäddad för natten med nerdragna persienner trots att klockan bara var 17 på eftermiddagen, jätte tråkigt att behöva komma och se sådant. Hon blev iaf jätte glad när vi kom på besök.


Efter besöket hos mamma gick vi och gratulerade farbror Reinhold på 99 års dagen



Många glada skratt och roliga minnen blev det, tänk att fylla 99 år och få vara så pigg


Britta, Else och Reinhold

Efter att vi kom från Pajala och jag hade skjutsat hem Britta och Else åkte jag och hämtade det rökta köttet hos Magnus innann jag åkte hem. Nu hade det hänt lite mer i älven och det var mer fritt rinnande vatten. I morgon får jag hålla koll så jag inte missar islossningen.


Det blev en sen middag men desto godare, potatisgratäng och lite olika kött, rökt älghjärta, rökt älgkött, rökt renkött, gravad älg och torrsaltad ren.


En stund i tv soffan hann jag också med och såg då fullmånen som sken in genom fönstret som en stor lampa, visserligen ligger månen lågt nu men hann iaf få en skymt av den ovan potatislandet.


Inte helt otippat somnade jag förståss i soffan och vaknade vid 02 tiden och konstaterade att det var riktigt ljust ute och innan jag hann i säng så var solen redan på väg upp.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar