måndag 14 maj 2012

Måndag 14 maj

Fy för den lede, 14 maj och man vaknar till att snön vräker ner utanför fönstret. Satt i köket med morgonkaffet och lyssnade på radion där de pratade med en jordgubbsodlare i Tornedalen som höll på att plantera ut de första gubbarna och väntade skörd till midsommar. Min planteringslåda ser jag bara sargen på, för övrigt är den fortfarande snöfylld. Det känns bra dystert nu när vädret är så växlande och sommaren känns som om den är väldigt långt borta men som tur är så går det väldigt fort här när det väl börjar bli sommar.

Hade en teltid med min ortoped på morgonen och han skulle skicka en remiss till Medecinsk röntgen på Hötorget så jag kan få en kortison injektion under genomlysning i höften som är så bråkig igen, passar bra när jag ska vara hemma i Stuvsta i 2 veckor. Blir nog fart på kärringen igen med en uppsmörjning av höften, vill verkligen inte ha någon operation nu till sommaren.

Åkte en tur till butiken för att inhandla mjöl när jag bestämmde mig för att förgylla denna snöiga/regniga dag med att baka limpor. Britta åkte med till affären och jag hann med en fika hos henne.
Bakade Fullkornsknalle med en massa nyttigheter i (rågkross, vetekross, grovt rågmjöl och äppelmos) och så blev det även en deg till Sandhamnslimpor.

Levererade en omgång bröd och var och köpte en kvällstidning innan det var dags att fixa lite käk som idag blev en kycklingwok på en Mrs Chengs grytbas och lite risnudlar till, enkelt och gott med nybakat bröd till.



Kollade lite tv men där var inte så mycket att se så jag ägnade en stund till att titta på hararna som skutte ute på ängen, funderade på vår fantastiska natur när den vinter vita haren börjar ändra färg efter årstidens färger för att skydda sig från faror och hur det egentligen fungerar. Har studerart ekorrar i Stuvsta som knappt ändrar färg på vintrarna när det inte är någon snö och hararna söder över måste ju ha ändrat färg för längesen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar