tisdag 22 maj 2012

Lappugglan på besök

Solen sken tidigt som vanligt men framåt förmiddagen mulnade det på. Min morgon ägnade jag åt att knyta lite bra kontakter med PUAB ( Pajala Utvecklings AB) så i morgon ska jag träffa Harry Jatko som är Affärsutvecklare och bolla mina ideér med honom och få hjälp med hur jag ska gå vidare. Känns lite spännade med allt just nu.
När jag satt där vid köksbordet såg jag ugglan som jag har sett flyga så många dagar men aldrig lyckats fånga på bild, nu satte den sig på en telefonstolpe på ängen och jag lyckades fånga den på bild, Trodde jag fotograferade en kattuggla eller jorduggla men icke, det var en Lappuggla, förmodligen en ung sådan för den var inte så stor som den jag hade här en vinter.
 Han satt kvar där länge och spanade efter möss.




Curt ringde och berättade att jag hade fått post från ortopeden och en tid för kortisoninjektion under genomlysning den 1 juni på Medecinskcentra i stan, skönt för nu slipper jag värken snart igen och kan klara mig över sommaren och hösten förhoppningsvis.
Satt och titta på lillprinsessan Estelles dop på tv, inte för jag brukar vara så intreserad av vad Kungligheterna brukar hitta på men i brist på annat var det rätt kul att se den lilla söta sessan som skötte sig exemplariskt. Tänkte också på att det fanns hopp för vårt Kungahus när jag såg Daniels föräldrar sitta i Slottskyrkan, de är vanliga medborgare precis som du och jag och nu är det farmor och farfar till en blivande regent, dessutom har vi två kvinnliga blivande regenter, bara det är stort tycker jag.

Åkte sen en tur till skolan för att låna en nyckel till Hemkunskapslokalen, kul att få provbaka där på fredag.

Gjorde iordning tidig middag, kyckling med Uncle Béns sötsura sås och ris till. Svidade därefter om till ute jobbar kläder och gick ut i solskenet och fixade iordning min planteringslåda och rensade lite runt buskar och planteringar. Sorkar och möss har verkligen gjort ett stort jobb i höstas, det ser ut som om man har gått lös med en jordfräs på vissa ställen, man får titta vart man sätter fötterna så man inte trampar snett och stukar sig.

Drog ut soptunnan till vägen och var upp till potatislandet och kikade, snart är det dags för att plöja och sen sätta potatisen. Hörde på radion idag att många sätter sin potatis redan den 1 juni men jag vill nog att jorden ska vara lite varmare och väntar gärna till kring den 20:e juni. Går ju lika fort när man sätter den i uppvärmd jord.
Gick en sväng för att titta på björkarna och älven. Björkarna har det inte hänt så mycket med ännu, knopparna börjar sakta öppna sig men det verkar ta tid.


Vattnet i älven hade sjunkit lite grann så man kan nu se att det faktiskt är en fors i älven och min kvisthög hade inte seglat iväg men den stod fortfarande i blötan.



Snöhögen på gården blir mindre och mindre men den är fortfarande rätt stor, ska den hinna tina till midsommar kan man ju fundera.


Stod i vedbon och klöv upp lite ved och tog in till kvällens eldning innan jag slutligen satte mig ner på verandan i det vackra solskenet och läste kvällstidningen. Detta är livs kvalite, det händer inte så mycket här men jag njuter av varje timme, naturen och alla djur omkring mig och är så glad att jag tog steget och kom hem till mitt Paradis.

Avslutade dagen med en skön bastu innan det var dags att krypa ner under täcket.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar