fredag 18 maj 2012

Fredag 18 Maj

Vaknade till en ny regnig dag och det verkligen vräkte ner, idag är det Erik dagen och då ska det ju vara en kall och blöt dag enligt Bondepraktikan som på Finska säger: Erkki turjus turkki päällä, Urpaanus paita päällä. Kollade det svenska uttrycket som är: Om Erik kommer med ax, så kommer Olle med kaka, jag har fått höra det finska sen jag var riktigt liten och det var en måttstock på hur sommaren skulle bli, alltså om Erik kom med pälsen på så skulle Urban komma i  skjortärmarna och sommaren bli varm och torr. Nu får vi hoppas att dagens klimatförändringar inte har ändrat på vår gamla bondepraktika allt för mycket och att sommaren verkligen blir torr och varm.

Idag fyller min härliga faster Elsa 92 år, Grattis till henne! Ringde henne på förmiddagen för att gratta och vad pysslar en 92 åring med på sin födelsedag... jo, hon stod och gjorde smörgåstårta och kaffe tårtan var klar, bara att geléa och garnera återstod. Väntade på att hennes barn, barnbarn och barnbarnsbarn skulle komma på besök, härligt att få vara så pigg och kunna fixa sånt själv. Lite betänksam var hon dock när hon hade funderat på att när hennes syster Elma blev 92 då fanns hon inte mer, hon dog några veckor innan. Inte konstigt att såna tankar kommer när man har uppnått en så hög ålder.

Idag hjälpte Tobbe mig med att byta till sommardäck på Fiaten, tyckte det var dags nu när regnet vräkte ner och det knappast kommer att snöa mer, men helt säker kan man ju förståss inte vara. Tusen tack Tobbe, jag hade inte fixat det själv så hårt som muttrarna satt.


Kavlade ut 2 degar med hällakakor. När jag stod och bakade så fick jag besök ute på ängen av två blöta älgar, vet inte om det bara var regnblöta eller om de faktiskt hade simmat över älven. Men det var iaf "min" ko med kalv som jag har saknat sen i vintras, kalven har vuxit till sig ordentligt nu och tittar man på kon så kan man tro att det blir tillökning till midsommar igen.



Efter att baket var klart så var det dags att fixa middag som idag blev Grekiska fetaostbiffar med Ugnsrostade rotfrukter och tzatziki middagen intog jag i vardagsrummet framför tv:n när jag tittade på Let´s Dance. Hade tänkt gå ut och ta en promenad i den ljusa fina kvällen men var alltför trött så det blev sängen istället efter att jag hade plockat undan i köket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar